Gezond, Makkelijk, Recepten

Granola

Wat ontbijt jij ’s ochtends?

Ik eet echt elke ochtend een kommetje yoghurt met zelfgemaakte granola en wat fruit. Voor mij supermakkelijk en gezond. Daarom wil ik graag mijn recept voor deze granola met jullie delen.

Granola is een soort cruesli/muesli die je zelf maakt van een graansoort met noten, zaden en eigenlijk alles wat je lekker vindt. Dit doe je dan in de oven waardoor alles lekker geroosterd wordt. Granola is meestal een stuk gezonder dan cruesli uit de winkel doordat er minder suikers worden toegevoegd.

Ik zelf hou ervan om havermout als basis te gebruiken. Dit is erg gezond: het vult goed, vult langdurig, het schijnt het cholesterolgehalte te verlagen en bevat antioxidanten die je lichaam beschermen, en het is ook nog eens goedkoop.

De andere ingrediënten die ik erdoor doe wissel ik meestal af, het is maar net waar ik zin in heb. Wat ik er vaak door doe is geraspte kokos, omdat dat een heerlijke smaak geeft na het roosteren in de oven. Ook doe ik er vaak wat noten door, met dezelfde reden. Bovendien geven deze ook een vol gevoel en bevatten goede vetten die je anders niet altijd genoeg binnenkrijgt. Soms doe ik er wat gedroogd fruit doorheen, maar dit vind ik niet altijd even lekker: eigenlijk alleen cranberry’s doen het goed voor mij. Deze hebben dan ook weer allerlei gezonde eigenschappen. Maar omdat cranberry’s niet heel goedkoop zijn, doe ik ze er niet altijd door.

De ingrediënten die ik in mijn recept noem, werken voor mij goed en vind ik lekker. Maar voel je vrij om andere graansoorten, noten of gedroogd fruit te gebruiken!

Ik maak een hele badge granola (een ovenschaal vol), waar ik ongeveer 2 weken mee kan doen. Samen met een beetje yoghurt en fruit geeft deze granola mij het perfecte ontbijt dat ik echt elke dag ’s ochtends eet!

 

Ingrediënten

500 gram havermout

100 gram geraspte kokos

100 gram noten (mix)

paar handjes cranberry’s

4 eetlepels zonnebloemolie

ongeveer 6 eetlepels honing (ligt eraan hoe zoet je het wil)

 

 

Bereidingstijd

Een ruim half uur

Moeilijkheidsgraad

Makkelijk

 

 

Hoe maak je deze granola

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden bovenonder warmte of 150 graden hetelucht.

  2. Maal de noten even kort in een keukenmachine grof.

  3. Doe de havermout, kokos, noten en cranberry’s in een ruime ovenschaal.

  4. Meng deze droge ingrediënten met een vork goed door elkaar.

  5. Verdeel de zonnebloemolie en honing erover en meng het geheel met een vork goed door elkaar. Het voelt een beetje als een plakkerig mengsel, maar dat komt na het roosteren in de oven helemaal goed!

  6. Doe de ovenschaal in de oven en rooster de granola ongeveer 30 minuten. Roer elke 10 minuten even met je vork door de granola om de boel los te maken.

  7. Laat de granola goed afkoelen.

  8. Doe de granola in een goed afgesloten pot, bak, trommel, oid.

Lekker met een beetje yoghurt en fruit!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.