Gezond, Koek, Makkelijk, Recepten

Gezonde en makkelijke havermoutkoekjes

Havermout, ik kan niet zonder! Je kunt er zoveel mee! Ik eet het als ontbijt (gebakken havermout, ofwel granola), gebruik het om pannenkoekjes mee te maken (voor 2 personen: 80 gram havermout, 200 ml melk en 2 eieren. kind kan de was doen), maak er wel eens mueslirepen mee voor onderweg en nu ook steeds vaker koekjes voor tussendoor! Havermout is ZO lekker en met zoveel te combineren! En bijkomend voordeel: supergezond en vullend (oja! en goedkoop!). O en nee, ik maak geen reclame voor havermout 😛
Deze heerlijke koekjes zijn niet alleen supergezond door havermout te gebruiken (i.p.v. bloem), maar ook doordat er geen suikers aan toegevoegd worden! Wel een beetje boter, maar ja, er moet toch een beetje ‘kleefmiddel’ aanwezig zijn he! 😉
Goed, genoeg gekletst, hier het recept:

 

Wat heb je nodig voor 16 koekjes

1 zoete appel
100 gram havermout
25 gram rozijnen (geweld)
25 gram boter
snuf zout
druppel amandel essence of snuf kaneel (net welke combi met appel je lekkerder vindt)

 

Bereidingstijd

Ruim half uur

Moeilijkheidsgraad

Makkelijk

 

Hoe maak je deze koekjes in een handomdraai

  1. Schil de appel, snijd in grove stukken en maal deze fijn in een keukenmachine.

  2. Doe de ‘appelrasp’ in een kom samen met de havermout, zout, rozijnen en amandel/kaneel. Meng het geheel.

  3. Doe nu de boter erbij en meng het tot een samenhangend deeg. Deeg te kruimelig? Je kunt er dan nog wat meer boter bij doen om te voorkomen dat het koekje uit elkaar valt, maar dit hoeft niet en maakt het koekje wel weer ongezonder. Weeg zelf even je keuze af wat je belangrijker vindt.

  4. Maak 16 balletjes van het deeg, leg op een bakplaat en druk ze plat.

  5. Bak de koekjes in een voorverwarmde oven van 170 graden boven-onder warmte of 15o graden hetelucht, gedurende 30 min.

  6. Laat afkoelen en… smikkelen maar (en je mag er gerust 2 nemen hoor!) 😉

Bewaren: ongeveer 3 dagen in afgesloten trommel.

 

Variatie

Hou je toch meer van wat zoetere koekjes, maar wil je wel die smaak van havermout, probeer dan eens deze variatie:

Voeg 30 gram kristalsuiker en 30 gram bruine basterdsuiker toe aan het mengsel.
Voeg ook 1 ei toe aan het mengsel om het meer binding te geven.

Bak ze dan ongeveer 10-15 min op 190 graden boven-onder warmte (of 175 hetelucht).

 

 

Bron: Dit recept is voornamelijk gebaseerd op het recept voor havermout-rozijnen koekjes uit de Allerhande van januari 2016. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *